U bent hier

Alles over fitness in Leiden

Goed, je wil dus starten met sporten in Leiden en fitness lijkt je wel wat. Where to start? We hebben de belangrijkste informatie over fitness voor je op een rij gezet.

Waar komt fitness eigenlijk vandaan?

Fitness is een welbekend fenomeen dat bestaat sinds de Griekse oudheid en is sinds een aantal jaren razend populair bij studenten. Studenten zijn vaak druk met 'studeren' en kiezen niet voor sporten op verplichte dagen. De student van nu deelt liever zelf zijn/haar tijd in. Fitness is het antwoord op deze trend. Een paar uurtjes fitnessen elke week is een uitgelezen mogelijkheid om in shape te komen én te blijven.

Wat moet ik doen om aan de slag te kunnen?

Het mooie van fitness is het laagdrempelige karakter. Iedereen die een sportbroekje en een T-shirt aan kan trekken, is in staat om te fitnessen. Het is wel belangrijk om de juiste plek te vinden waar je aan de slag kunt. Hieronder vind je een kort stappenplan om de fundering te leggen voor een killerbody.

Stap1: pak je telefoon en Google naar sportscholen bij jou in de buurt. Wees kritisch en laat ervaringen van vrienden en familie vooral meewegen.

Stap2: kies een sportschool die bij jou past. Kijk wat bij jou past en houd rekening met budget, afstand en de mogelijkheid tot het volgen van groepslessen e.d. De meeste sportscholen vragen tussen de 15 en 25 euro per maand maar laat jouw keuze hier niet vanaf hangen.

Stap3: kom met je kont van de bank en word lid bij de sportschool naar keuze.
P.S. vergeet je sportkleding niet zodat je direct aan de slag kunt.

Stap4: work, work, work. Go for it!

Oké, ik ben nu lid maar ik weet helemaal niets van fitness af.. Wat nu?

De eerste stappen naar een fantastisch lichaam zijn gezet. Die kun je alvast in je zak steken maar er is nog werk aan de winkel. Belangrijk bij fitness is het maken van een schema dat je gaat gebruiken tijdens het sporten. Een beetje lukraak op een paar apparaten staan is niet efficiënt en zal nauwelijks vruchten afwerpen. Een trainingsschema helpt je bij het in kaart brengen van de goede oefeningen op de juiste apparaten, om het perfecte resultaat te bereiken.

Alles wat jij moet weten voor jouw perfecte trainingsschema

1. Wees creatief en gebruik het internet;

2. Vraag hulp aan mensen met fitnesskennis;

3. Bepaal jouw doel en focus je daar op; (afvallen, spieropbouw etc.)

4. Kies een methode die bij jouw doel past; (high rep, high intensity)

Ga voor uitgebreid advies naar jouw sportschool of download een online fitnesschema voor het stapsgewijs opstellen van jouw persoonlijke trainingsschema.

Nu jouw schema op papier staat en je klaar bent om te knallen is het een goed idee om verder te lezen. Bij fitness is voeding en bijbehorende supplementen van essentieel belang.

Supplementen wat zijn dat?

Voedingssupplementen bestaan uit vitamines, mineralen en bioactieve stoffen. Stoffen die je van nature binnen moet krijgen om te leven. Deze supplementen bestaan in de vorm van pillen, poeders, capsules, drankjes en druppels en zijn bedoeld als aanvulling op je voeding. Gebruik het daarom in combinatie met je dagelijkse voeding. Door deze in hoge dosering binnen te krijgen stimuleer je het lichaam om zich verder te ontwikkelen. Koop deze supplementen altijd via officiële websites. Ga niet experimenteren en vraag advies bij je sportschool om een supplement te vinden dat bij jou past. En vergeet het belangrijkste niet. Goed en gezond eten is de basis!

Voeding: een aantal do's en don'ts

Wat niet mag ontbreken is goede voeding maar hoe zorg je er voor dat je de juiste voeding kiest en zo de juiste stoffen binnen krijgt. Hieronder vind je een aantal traditionele do's en don'ts.

Do's:

  • Vitamines en mineralen door middel van groente en fruit;
  • Eiwitten in de vorm van kip, kalkoen en vis;
  • Water, water en nog eens water.

Don'ts:

  • Overkill aan koolhydraten zoals pasta en brood;
  • Verzadigde vetten;
  • Al dat lekkere snoepgoed.

Dit zijn een aantal standaard tips voor de juiste voeding. Wil jij een echt dieet volgen? Ga dan op zoek naar een diëtist of Google voor voedingsschema's.

Nog wat motivatie nodig? Tips van de redactie

Tip 1: zoek een trainingspartner en ga samen aan de slag. Een cliché maar samen is echt sterker dan alleen. Motiveer elkaar tot op het bot en haal het beste uit elkaar.

Tip 2: eet niet teveel maar vooral niet te weinig. Goed eten is key dus eet voldoende en eet vooral gezond en voedzaam. Wil je afvallen ga dan niet minder eten maar ga bewuster eten.

Tip 3: druk met werken of studie? Ga naar de sportschool vanuit je werk of uit college. Neem je spullen mee en dwing jezelf om direct na je verplichtingen gaan. Zo ben je daarna lekker vrij en heb je tijd om te ontspannen. P.S. sporten werkt ook ontspannend: een win-win situatie.

Tip 4: vind jouw personal coach. Schaam je niet en zoek iemand binnen jouw sportschool die je wil begeleiden. Deze coach kan jou verder helpen en motiveert je om te blijven komen.

Tot zover alles wat je moet weten om de nieuwe miss of mister Olympia te worden in 2017. Ga ervoor en geef je geest, je lichaam en je leven een fantastische boost.

Ga je ondanks al onze tips en tricks toch liever naar een sportvereniging bij jou in de buurt? Zoek dan een goede sportvereniging in Leiden en meld je aan!

Lees ook

Abonneren op