← Terug naar overzicht

Vier fabels over sporten

Januari is de maand van goede voornemens. Voor velen is het daarom tijd om (weer) meer te sporten. Maar voordat jij helemaal doorslaat in de gym is het goed om wat fabels de (sport)wereld uit te helpen. Lees ze snel en verzeker jezelf van een goede sportieve start!

Fabel 1: van buikspieroefeningen krijg je een six-pack

Buikspieroefeningen zijn altijd goed. Maar het is niet waar dat je door het uitvoeren van veel buikspieroefeningen een wasbord krijgt. Je buikspieren zitten namelijk verborgen onder een laagje vet. Zo lang je dit laagje vet hebt, kun je jouw buikspieren dus niet zien. Of je nou wel of geen buikspieroefeningen doet! Waar buikspieroefeningen wel goed voor zijn? Je maakt je buikspieren sterker. Wat van pas komt bij dagelijkse bezigheden en andere oefeningen in de sportschool.

Conclusie: Buikspieroefeningen zijn goed voor het sterker maken van het midden van je lichaam. Maar als je een six-pack wilt, moet je door middel van een goed voedingspatroon zorgen dat je afvalt om je buikspieren te kunnen zien.

Fabel 2: van cardio wordt je ‘dun’ en van krachttraining wordt je ‘groot’

Deze heb je vast ook al vaker gehoord, maar zo zwart-wit ligt het niet. Bij cardio verbrand je in een korte periode veel energie. Dit kan helpen bij het afvallen. Wanneer je alleen cardio doet om af te vallen. Verlies je vaak zowel vet als spier. Waardoor je eerder ‘dun’ lijkt. Wanneer je gewoon genoeg eet. Hoef je niet zoveel af te vallen dat dit gebeurd.
Bij krachttraining prikkel je de spieren die je traint om sterker te worden. Hoe? Door een oefening uit te voeren tot je niet meer kan. Hiermee maak je je spieren ‘kapot’. Waarna je lichaam deze spieren hersteld en sterker maakt. Dit zorgt ook voor de vorming van de spieren. Sterkere spieren zijn namelijk groter. Vrouwen hebben hierdoor vaak het idee dat krachttraining ze groot en mannelijk maakt, maar dat is niet helemaal waar. Vrouwen kunnen namelijk maar met 20% aan gewicht in spier toe te nemen. Hierdoor krijg je juist mooie vormen (benen, billen, armen en gevormde rug). Daarnaast verbrand je meer energie wanneer je meer spier hebt. Ook wanneer je niet sport.

Conclusie: Cardio maakt je enkel ‘dun’ als je ook minder eet (om af te vallen) en van krachttraining word je niet per se ‘groot’. Vaak is een combinatie van cardio en krachttraining het beste. Cardio om sneller af te vallen en krachttraining voor de vorming van het lichaam.

Fabel 3: Je kunt vet omzetten in spier

“Eerst ga ik veel eten en dan trainen. Zodat ik super groot en breed word!’’ Een uitspraak die vaak voorbij komt. Toch is het een misverstand dat je vet om kunt zetten in spier. Spieren zijn namelijk een andere groep van je lichaam, die niet in verband staat met vet. Wanneer je spieren groeien, kunnen je armen er groter uitzien als er meer vet omheen zit. Omdat spieren altijd onder je vet zitten.

Conclusie: Vet is een andere vorm dan spier en vet kun je hierdoor niet omzetten in spier.

Fabel 4: Cardio op een lege maag zorgt voor vetverlies

Veel mensen denken dat je meer vet verbrand wanneer je op een lege maag gaat hardlopen of sporten. Dit klopt echter niet en is lastig om uit te leggen. Kortgezegd zit het zo: bij het verbranden van vet vinden er twee processen plaats. 1: het afbreken van vet. 2: het daadwerkelijk verbranden hiervan. Wanneer je sport op een lege maag breek je meer vet af, maar dit heeft geen effect op het tweede proces. De verbranding is even hoog wanneer je sport nadat je wel hebt gegeten. Het maakt dus geen verschil in de hoeveelheid vet die je verbrand wanneer je niet of wel eet voor het sporten.

Conclusie: Voor het verbranden van vet maakt het niet uit of je al hebt gegeten of niet.

Nu deze fabels de wereld uit zijn geholpen, kan jij je weer volledig richten op je sportprestaties! Wil je niet alleen meer sporten, maar ook gezonder eten? Lees dan onze blog over BUDGETPROOF: gezonde recepten.

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Abonneren op