← Terug naar overzicht

Review: Film- en Literatuurwetenschap in Leiden

film en literatuur studeren in leiden

Iedereen houdt wel van een filmpje kijken. Maar ben jij ook kritisch over wat je ziet? Of kun jij helemaal opgaan in een goed boek? Dan is de studie Film- en Literatuurwetenschap misschien wel iets voor jou.

Ik heb altijd van lezen gehouden, maar eigenlijk was ik meer geïnteresseerd in film toen ik mijn studie koos. Ik kijk toch al zoveel films, dacht ik, ik kan er net zo goed studiepunten voor krijgen. Ik ben inmiddels met het laatste jaar van mijn studie bezig. Die drie jaar zijn voorbij gevlogen. Maar wat heb ik nou eigenlijk allemaal geleerd?

Wat is Film- en literatuurwetenschap?

Dit is de vraag die ik van iedereen krijg als ik vertel welke studie ik doe. Het is niet zo makkelijk samen te vatten, maar in de basis leer je kritisch te kijken naar kunstvormen. De nadruk ligt natuurlijk op film en literatuur, maar eigenlijk is het veel breder dan dat. Ik heb wel eens college gehad over de songteksten van Bob Dylan en een presentatie gehouden over reclameposters. Het maakt je studie alleen maar leuker als je breed geïnteresseerd bent. Het belangrijkste is dat je kritisch leert denken over wat je ziet en leest.

Wat leer je tijdens deze studie?

Literatuur op de middelbare school was zo droog dat het me totaal niet boeide. Die lessen gingen alleen maar over wat de betekenis van het verhaal was. En er was altijd maar één juist antwoord. Op de universiteit kwam ik er snel genoeg achter dat literatuurwetenschap totaal iets anders is. Er zit niet één betekenis in een verhaal die je van je docent moet leren. Er zijn juist heel veel verschillende interpretaties mogelijk! Karl Marx, Sigmund Freud of een feminist als Judith Butler zouden allemaal anders naar dezelfde tekst kijken.

Alle mogelijke theorieën waarmee je tekst of beeld kunt benaderen, leer je tijdens de studie. Het geeft je de mogelijkheid om op een andere manier een boek te lezen of film te kijken. Een nieuwe manier van kijken; iets waar je misschien nog nooit over nagedacht had.

Wat maakt het zo leuk?

You either love it or you hate it. Als je niet enthousiast wordt over films kijken en boeken lezen, gaan het een lange drie jaar worden. Schrikt dit je niet af maar sta je te trappelen? Dan kan Film- en Literatuurwetenschap de juiste studie voor jou zijn.

Je gaat in je eerste jaar al zelf aan de slag. Je mag meteen stukken schrijven over je eigen interpretaties. De onderwerpen zijn altijd enorm vrij. Deze studie gaat niet alleen over bekende boeken en Hollywoodfilms. Juist niet! Natuurlijk komen er ook klassieke werken aan bod zoals die van Charles Dickens, Virginia Woolf en de films van Hitchcock. Maar je mag het ook hebben over stripboeken, games, poëzie of schilderijen. Je volgt vakken als Wereldcinema en -literatuur waarbij je elke week een werk uit een ander land bespreekt. Van Bollywood tot Nigeria, Japan tot Scandinavië. Je leert hoe shots in films werken en hoe een verhaal in elkaar zit.

Naast je studie is er genoeg ruimte om zelf creatief aan de slag te gaan. Een groepje studenten maakt films, anderen zitten bij de schrijfclub. Voor iedereen worden er filmavonden en zelfs studiereizen georganiseerd. Zelf ben ik niet actief bij de studievereniging, maar zoek ik de activiteit erbuiten, zoals met mijn blogs. Daarnaast is Leiden een prachtige plek om te studeren, maar daar kun je in andere blogs over lezen...

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan meer over de Bachelor Film- en Literatuurwetenschap.

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!