Bij gemeente Leiden kun je alle zaken regelen die te maken hebben met wonen in Leiden. Bij de gemeente Leiden kun je je rijbewijs en paspoort aanvragen, maar je ook inschrijven als bewoner van de stad. We hebben de belangrijkste gemeentelijke zaken als je gaat wonen en studeren in Leiden voor je op een rijtje gezet.
Hoe schrijf ik me in bij de gemeente Leiden?
Ga je in Leiden wonen tijdens je studententijd? Dan moet je je adres doorgeven aan de gemeente Leiden. Je kunt je verhuizing online doorgeven met je DigiD. Je hebt het volgende nodig om je inschrijving compleet te maken:
- Een geldig identiteitsbewijs. Is je identiteitsbewijs verlopen? Een nieuw identiteitsbewijs of paspoort vraag je ook makkelijk aan via de gemeente.
- Een kopie van het koopcontract, huurcontract, een getekende verklaring van de hoofdbewoner of een gebruikersovereenkomst bij antikraak.
Het is belangrijk dat je je verhuizing op tijd regelt. Ben je te laat met het doorgeven van je verhuizing? Dan kan dit gevolgen hebben voor je toeslagen, zoals huurtoeslag. Je hoeft je neit bij je oude woonplaats uit te schrijven. Zij ontvangen hier automatisch bericht van als je in een nieuwe gemeente bent ingeschreven.
Huurteam
Leiden krijgt een Huurteam dat huurders gaat helpen die problemen hebben met hun huurhuis, bijvoorbeeld in het contact met hun huisbaas, door een te hoge huurprijs of door achterstallig onderhoud. Het huurteam wordt nu opgericht. Tot het huurteam er is, kan je terecht bij de Leidse Rechtswinkel. De medewerkers kunnen je adviseren en je, indien gewenst, doorverwijzen voor een huurprijscheck. De hulp van de Rechtswinkel is kosteloos.
De Leidse Rechtswinkel is van maandag t/m donderdag telefonisch bereikbaar op 071-5141516 of per mail via info@leidserechtswinkel.nl. Als je aanloopt tegen problemen met je huisbaas of met een kamer- of woningbemiddelingsbureau, aarzel dan niet om contact op te nemen!
Melding maken bij de gemeente
De gemeente Leiden stelt het op prijs als je helpt om de kwaliteit van de gemeente hoog te houden. Heb je een kapotte lantarenpaal, vuil op straat, schuine verkeerspalen of een gat in de weg gezien? Meld dit dan bij de gemeente Leiden via het digitale loket. Je melding wordt dan zo snel mogelijk in behandeling genomen.
De gemeente bezoeken
Het stadskantoor is het centrale punt waar je in Leiden terecht kunt voor alle gemeentezaken. Je moet wel online een afspraak maken via de website van de gemeente Leiden om langs te komen. Een afspraak maken kan met je DigiD.
Contactgegevens gemeente Leiden
Het telefoonnummer van de gemeente Leiden is: 14 071. Bel je uit het buitenland? Dan kun je bellen op: +31 71 516 51 65. De gemeente is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.30 - 17.00 uur.
Tip: op de overzichtspagina van de gemeente vind je een overzicht van alle (kleine) zaken die je (online) kunt regelen bij de gemeente!
Adres gemeente Leiden
Bezoekadres: Bargelaan 190, Leiden.
Voor meer informatie kun je terecht op de website van de gemeente Leiden.